Läs och Njut!

Nu när bokrean har startat tänkte jag, som är en riktig läslus (inte bara av skvallertidningar) ge lite boktips!

Har två favoritförfattare, alla deras böcker jag har läst har jag verkligen älskat! Båda skriver ofta om starka, själständiga tjejer och det gillar jag!

Den första är Tamara McKinley:



Tamara McKinleys böcker utspelar sig alltid i Australien, och då ofta ute i den vackra vildmarken. Hon har en röd tråd genom alla böcker och alla böcker handlar nästan om ungefär samma sak, en gård ute på Australiens vidder, en familj/släkt med en massa spännande berättelser från föregångna genaretioner. Man får följa med långt tillbaka i tiden och ta del av glömda historier ur släkten - sorg, besvikelser, spänning, passion, stormande lycka, hårt arbete, vänskap, födslar, dödsfall och förälskelser... Människor med oförglömliga resor.

Nu kanske ni tycker det låter tråkigt att alla böcker handlar om ungefär samma sak så måste man verkligen läsa mer än en! Även fast det är så har ändå varje bok sin speciella handling och hon lycka ändå fånga läsaren till varje bok, med olika karaktärer, människor och mysterier blir ändå ingen bok den andra lik.


Jag tror jag har alla av Tamara McKinley som kommit ut på pocket iaf:

Matildas sista vals
Stormblomma
Drömmarnas land
I stormens öga
Jakaranda
(Den här håller jag på att läsa nu och självklart älskar jag den! Den låter inte bra när man läser på baksidan, men eftersom jag har läst andra böcker från henne och vet att dom brukar vara bra började jag läsa den ändå, och jag hade rätt!)
Landet bortom haven
___________________________________________________________________________________________

Den andra författaren jag älskar är Elisabeth Nemert:




Rovfåglarnas tid
Den vita liljan
Bortom stjärnan

Har bara två böcker av henne än så länge, "Bortom stjärnan lånade jag av en kompis. Jag tror inte hon har inte kommit ut med fler än dessa tre i pocket.
Hennes böcker har också sina likheter och den här författaren har också sina röda trådar och skriver om speciella saker. Dessa böcker utspelar sig iaf förr i tiden och huvudhandlingen är om en mycket stark kvinna som står upp för sig själv då kvinnor inte hade några rättigheter. De handlar om kvinnors flykt från underkastelse och kamp för att kunna leva sina liv så som dom vill. De handlar och passion och kärlek, rädsla och mod, vänskap och starka band. Kvinnorna har också några slags magiska krafter och fast det låter som fantasi och inte alls realistiskt blir det verkligt och inte alls konstigt i böckerna. De är de tre vackraste böcker jag läst, man vill bara sväva in i den magiska och fina berättelsen!`
___________________________________________________________________________________________

En annan författare som jag läste mycket av förr och som är väldigt bra är Danielle Steel. Hon är ganska känd och har skrivit huuur många böcker som helst, många av hennes böcker har också gjorts film av.



Här är några Danielle Steel böcker ur min stora samling av henne. Hennes böcker handlar ofta om förhållanden och kärlekshistorier, (ja, jag gillar att läsa om kärlek). Den första boken jag läste av henne var "Gåvan". Det var jättelängesen, typ när jag gick i 7:an lr 8:an och jag komme ihåg att jag tyckte den var så himla bra! Det var så jag fastnade för hennes böcker.
___________________________________________________________________________________________

Dessa två böcker är ganska nya och jag tror många känner igen dem. Khaled Hosseini är författaren.



Flyga drake - En vacker berättelse om stark vänskap mellan två pojkar som lever i helt skilda världar.
Tusen strålande solar - En berättelse om två kvinnor som lever fångade i deras grymma mans värld. Om osannolik vänskap och kärlek.
 
Även den här författaren har sin röda tråd, han kommer själv från Afghanistan och båda dessa böcker utspelar sig i detta land med en fascinerande men våldsam och tragisk historia.
__________________________________________________________________________________________

Sist men inte minst lite rolig erotisk läsning ;P Haha för dig som är sugen på riktigt sexiga böcker ska du läsa de gamla Blaze-böckerna. Jag har köpt några på torget för 15 spänn. Gillar du inte porrfilm så prova detta! haha :P



De är ibland så snuskiga att man blir generad bara av att läsa orden :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0